با اعمار بند "بخش آباد" مردم فراه از گرمی طاقت فرسا نجات می یابند
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

آرشيف


 

 

بازسازي,اجتماعى

با اعمار بند "بخش آباد" مردم فراه از گرمی طاقت فرسا نجات می یابند

فراه (پژواک، اول اسد ٩٢): درجۀ حرارت در تابستان در فراه، تا ٤٨ درجه مى رسد و مردم را دچار مشکل مى کند؛ اما کارشناسان مى گويند که با اعمارِ بند آبگردان "بخش آباد"، در اقلیم فراه تغییرات جدی به میان خواهد آمد.

مردم فراه، به دليل شدت گرمى؛ ماه اسد را "اسد آتشباران" می نامند و در سرطان و اسد، بعد از ده صبح گشت و گذار در بیرون ازخانه در اين ولايت، بسیار دشوار می باشد.

بيمارى هاى سارى نيز در وقت گرما در اين ولايت بيشتر مى باشد؛ زيرا شدت گرما زمينه را به شيوع امراض سارى مساعد مى سازد. 

نفس گل ٣٤ ساله یک تن از باشندگان شهر فراه، درحاليکه کنار طفل یک و نیم ساله اش در بخش اطفال شفاخانۀ ولایتی فراه نشسته بود، گفت: "طفلم اسهال است؛ یک هفته قبل هم اسهال شد، برایش دوا دادم جور شد؛ اما بازهم اسهال شده."

وى افزود که طفلش از اثر گرمی هوا مریض شده است.

گلثمه ٢٢ ساله باشنده ناحیه چهارم شهر فراه؛ درحاليکه اشک های چشمانش را با دستمال پاک مى کرد، با اظهار نگرانی خاطره سال گذشته اش را حکایت کرده گفت: "پارسال در ماه اسد از اثر گرمی هوا، یگانه طفل یکساله ام، اول اسهال شد و بعداً جان داد."

وى افزود که سه سال قبل، یک طفل سه سالۀ خواهرش نیز به دلیل گرمی هوا، از اثر اسهال جان داد.

غلام رسول ٤٤ ساله باشندۀ قریه جیجۀ ولسوالی خاکسفید گفت: "در تابستان هوا گرم است، درعین حال روزه هم است؛ در زمان جمع آوری حاصلات کشت قرار داریم، کاروبار زیاد مشکل است."

وى علاوه کرد که در سرطان و اسد، به حدی هوا گرم است که از ساعت ده صبح به بعد، حتى گشت و گذار در بیرون از خانه دشوار می شود.

نعمت الله یک تن از دکانداران شهر فراه گفت: "در تابستان از بس که هوا گرم می شود، قیرِ سرک های داخل شهر ذوب می شود."

محمدعارف باشنده  قریۀ گرانی ولسوالی بالابلوک گفت که پنج سال قبل، در ماه سرطان گندم کاکايش که جمع آورى شده بود، از شدت گرمى آتش گرفت و حريق گرديد.

این درحالى است که بدون شمارى از منازل در شهر فراه، در اين ولايت سهولت برق نيز موجود نيست.

باران عثمانی رییس محیط زیست فراه، به آژانس خبری پژواک گفت که در اين ولايت، جهت نجات از هواى گرم، برخی ها برای خود "خارخانه" می سازند.

عموماً مقداری شترخار را در کلکين هاى شمالی اتاق روی هم انباشت کرده و هر نیم یا یک ساعت بعد، چند سطل آب بر آنها پاش مى دهند که با وزیدن شمال، اتاق را سرد می سازد.

 

 

عثمانی افزود: "درصورتی که بند بخش آباد بر فراهرود بسته شود و آب در جوهای فراه در کُل سال جریان یابد، مطمئناً که در اقلیم فراه تغییرات جدی رونما خواهد شد."

قرارداد ديزاين تفصيلى بند بخش آباد، که بر درياى فراه رود در ولسوالى بالابلوک اين ولايت در ١٠٠ کیلومتری شرق شهر فراه اعمار مى شود، حدود دو ماه قبل با شرکت پاکستانی "نیسپاک" امضاشده و به گفتۀ مسوولين، چند روز قبل انجنيران این شرکت، جهت سروی به فراه آمده است.

انجنیر عبدالمنان  متین رییس زراعت فراه نیز گفت که اعمار بند بخش آباد، تحول عظیمی در اقلیم این ولایت ایجاد خواهد کرد و از پنج تا ده درجه، حرارت را تنزيل خواهد داد.

وى افزود که اعمار بند بخش آباد، باعث بلند رفتن آب زیرزمینی به اندازۀ بسیار زیاد خواهد شد و با بالا رفتن آب، ریشۀ درختان و بوته ها به آسانی بدون نیاز به آبیارى، آب مورد ضرورت را از زمین به دست آورده مى تواند.

موصوف علاوه نمود  که اين کار، باعث مى شود که پوشش نباتی در ساحه بسیار زیاد گردد.

به گفتۀ وى، پوشش زیاد نباتی مى تواند از طریق تبخیر آب، یک محیط مرطوب را به وجود آورد و محیط مرطوب، باعث بيشتر شدن بارندگی و بالاخره کاهش پنج تا ده درجۀ حرارت شده مى تواند.

به اساس معلومات اداره هواشناسى افغانستان، در فراه و ولايات همجوار آن، در تابستان درجۀ حرارت تا  ٤٨ درجۀ سانتى گريد مى رسد.

 متين گفت که به دليل خشکسالى هاى متواتر، آب ٩٥ درصد ٦٥٠ کاريز موجود در فراه خشک شده؛ اما با اعمار بند يادشده، تمام اين کاريزها دوباره قابل استفاده خواهد شد و سطح آب از هشت متر، به چهار  متر خواهد رسید.

انجنیر عبدالظاهر رییس حوزه دریای فراه رود اين ولايت گفت که با اعمار بند بخش آباد، موازی هفتاد هزار هکتار زمین، از طريق دو کانال در شمال وجنوب دریا و بيش از چهل هزار هکتار زمین، در ولسوالی های شیبکوه و لاش جوین، آبيارى خواهد شد.

مسوولين مى گويند که این بند، با ذخیره نمودن بیش از ٦٠٠ میلیون متر مکعب آب، در مرحلۀ اول قدرت تولید ٢٧ میگاوات برق را نيز خواهد داشت.

اعمار بند بخش آباد، یکی از آرمان های دیرینۀ مردم ولایت فراه مى باشد. نامزدان انتخابات شوراهای ولایتی و ولسى جرگه، به منظور کسب رای مردم، اعمار این بند را در راس شعارهاى شان قرار مى دادند و طی یازده سال گذشته، تعداد زیادی از والیانی که در این ولایت مقرر شده اند نيز یکی از اولویت های مهم کاری شان را اعمار این بند عنوان مى کردند؛ اما به دلایل مختلف، تابحال هیچ کس موفق به ساخت این بند نگردیده است.

در عین حال محمدعمر شیرزاد که جدیداً منحیث والی ولایت فراه مقرر گریده است، در مصاحبۀ اختصاصی باپژواگ گفت: "به هرقیمتی، بند بخش آباد باید اعمار گردد."

شیرزاد افزود که اعمار این بند، از اولویت های مهم کاری اوست؛ زیرا از نیازمندی ها و خواست های مهم مردم فراه است.

وى علاوه کرد که این بند، به دلیل ناامنی تا به حال اعمار نشده؛ اما وى مصمم است که به همکاری مردم فراه، این بند را اعمار کند.

موصوف گفت: "در روزهای نزدیک، یک جلسۀ بزرگ از متنفذین و بزرگان قومی را دایر میکنیم و در آن، از آنها تعهد مى گیریم که امنیت این بند را خودشان به دوش بگیرند."

موصوف علاوه کرد که از جریان کار شرکت يادشدۀ پاکستانی که کار دیزاین آن را به دوش دارد، نظارت خواهند کرد تا به موقع اجرا گردد.

فراه؛ در غرب کشور، یکی از ولایات گرمسیر افغانستان است، که دارای اقلیم گرم و خشک مى باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب